Mine værktøjer
Du er her: Forside Tekniske data Metantal

Metantal

Gas anvendt som motorbrændstof er blandt andet kendetegnet ved metantallet. Metantallet for en gas udtrykker som oktantallet for benzin brændstoffets ”knock resistance” – dvs. evne til at modstå motorbankning. Metantallet er et dimensionsløst kendetal, som ikke må forveksles med gassens indhold af metan.

Oktantallet for benzin bestemmes løbende på raffinaderierne ved hjælp af en testmotor. Metantallet for naturgas bestemmes derimod ikke løbende, idet naturgas anvendt som motorbrændstof traditionelt har udgjort et nicheområde. I det danske Gasreglement er der krav til naturgassens brændværdi, wobbetal samt vand- og kulbrintedugpunkter, men ikke til metantallet.

I de senere år har sammensætningen af naturgas udvist større variationer end tidligere, bl.a. fordi nye produktionsfelter er taget i brug. Dette har medført variationer i de traditionelle parametre, som brændværdi og wobbeindeks.

Ændringer i metantal kan give anledning til problemer. Dette skyldes, at de gasmotorer, der anvendes på de danske kraftvarmeværker opererer med højt kompressionsforhold og et driftspunkt tæt på bankegrænsen for derved at opnå maksimal elproduktion. Falder metantallet, er der risiko for motorbankning, og det kan være nødvendigt at ændre f.eks. motorernes last eller tændingsvinkel.

De fleste beregninger af metantal er baseret på eksperimentelle data fra det østrigske motorinstitut AVL. Det er Dansk Gasteknisk Center a/s der har udviklet den metode der anvendes til beregning af metantal for dansk naturgas

Handlinger tilknyttet webside
« december 2018 »
december
mantironstorfrelørsøn
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31